Oppsett av Stripe betalingsløsning på WooCommerce

Instruksjoner som er å finne på nett for oppsett av betalingsløsninger er ofte mangelfulle eller vanskelige å forstå.

Her følger våre instruksjoner på oppsett av Stripe på WooCommerce som er satt opp på WordPress på eget webhotell og på eget domene. Her går vi gjennom detaljert oppsett slik at du vet nøyaktig hvilken informasjon du trenger for å få løsningen til å fungere.

(Dette er et utklipp av vår guide for oppsett av nettbutikk med WordPress og WooCommerce på eget webhotell med eget domene)

Hvis du ønsker denne typen hjelp til å sette opp nettbutikk selv, så kan komplett guide for dette kjøpes på https://www.rockyshores.no/webshop/produktkategori/nettsiderognettbutikk/

17. Registrer deg på stripe.com
– Klikk ”Create an account”
– Legg inn email-adresse, velg et passord og tast det inn to ganger, klikk på ”I am not a robot” og ”Create your stripe account”
– Klikk ”Business settings” og tast inn firmanavn på ”Account Name”, og under ”Public information”, tast inn Name og Website som du ønsker at kundene dine vil se
– Klikk ”Activate your account”, Skriv inn forklaring på hva du selger i ”Tell us about your business”, Under ”Account details”, velg type foretak (”Your business type”), legg inn organisasjonsnummer og VAT-nummer (organisasjonsnummer med påfølgende ”MVA”), adresse og website (hvis den ikke er automatisk lagt inn), tast inn Legal Name, Date of birth og Address, Tast inn Business Name og Phone Number under Credit card statement details, Under Bank Details, velg NOK for Bank account currency (hvis det er det du benytter), Tast inn ditt IBAN nummer (Det kan du sjekke med banken din hvis du ikke vet det), og klikk ”Activate Account”.
– Du får så beskjed om å bekrefte email. Klikk linken i emailen og logg inn med login info for din Stripe-konto, så skal du være ferdig registrert. (Hvis dialogboksen ikke forsvinner når du har bekreftet, så trykk cancel på dialogboksen for ”Email confirmation needed”)
– Hvis du får beskjed om at email ikke ble bekreftet, så kan dette skyldes at du logget inn på emailen et annet sted (som jeg gjorde). Klikk på ikonet oppe i høyre hjørnet, velg ”Sign Out”. Da logger du ut. Logg så inn om igjen. Så må du gå inn på ”Activate your account”igjen, fyll inn IBAN igjen (samme som sist), klikk på ”Activate Account” nederst igjen, så blir aktiveringen registrert og du er klar (denne var litt rundtur, men vi lar det være med det selv om det finnes andre metoder).
– Den første kontoen som registreres ble automatisk en EUR-konto ved min registrering, så siden vi kun skal ta imot betaling i NOK, så må vi legge inn en til. Klikk ”Add Bank Account”, Velg Currency ”NOK” og tast inn IBAN nummer for din konto i NOK og klikk link i tilsendt email for å bekrefte. Det vil fungere med kun EUR-konto registrert også, men da får du en ekstra valutakonvertering, noe som ikke er lønnsomt.
– Hvis du senere ønsker å aktivere Apple Pay, så må du klikke ”Payments”->”Apple Pay” og så ”View Apple’s terms of service”, og klikk ”Accept”. Klikk ”Add new domain”. Vi skal ikke bruke dette i dette oppsettet, men for å få det til å fungere om du ønsker det, må du gå gjennom prosessen som startes ved å klikke ”Add new domain”. Denne verifiseringsprosessen tas ikke med her.

18. Legg til Stripe i WooCommerce:
19. Klikk ”Utvidelser”, klikk ”Legg til ny”
20. Til høyre i ”Søk i utvidelser”, skriv ”Stripe”
21. På ”WooCommerce Stripe Payment Gateway”, klikk ”Installer nå”
22. Klikk så ”Aktiver”
23. Klikk så Woocommerce->Kasseinstillinger, så nederst under betalingsløsninger, klikk ”Credit card (Stripe)”
24. Klikk ”Enable Stripe”
25. Fjern haken fra ”Enable Test Mode”
26. Logg inn på Stripe.com for å finne verdier å fylle inn i ”Live Secret Key” og ”Live Publishable Key”
27. På stripe.com, klikk ”API” og til høyre for ”Secret”, klikk ”Reveal Live Key Secret”, Kopier nøkkelen som dukker opp, og Lim inn på administrasjon av WooCommerce i ”Live Secret Key”
28. På Stripe.com, kopier nøkkelen i ”Publishable”, og lim inn på administrasjon av WooCommerce i ”Live Publishable Key”

29. Tilbake på administrasjon av WooCommerce, i ”Statement Descriptor”, skriv inn det du vil at kunden skal se på sin kredittkortregning.

30. Sjekk at sjekkboks til høyre for ”Capture” er huket av for ”Capture charge immideately”. Hvis denne ikke er sjekket, må du huske å gjøre det selv, og betalinger kan bli returnert hvis du glemmer det.
31. Til høyre for ”Apple Pay”, fjern avsjekk ved ”Enable Apple Pay”. Vi har valgt denne bort i standardoppsettet fordi den krever videre oppsett. Dette kan vi heller komme tilbake med info om hvis noen ønsker det. (Du vil stadig få påminnelser på at dette oppsettet ikke er fullført som du kan ignorere så lenge du ikke vil benytte det)

32. Resten av innstillingene kan være som foreslått. Om du ønsker at kunden skal kunne benytte lagret kredittkortinfo, så sjekk ”Enable Payment via saved cards”

33. Klikk ”Lagre Endringer”

 

NB! Stripe har et minimum for overføring av penger som ikke var så lett å finne info om, så om du opplever at småbeløp ikke blir overført, så er ikke det nødvendigvis feil. De blir overført når innskudd overskrider 1 Euro eller tilsvarende. Første overføring kan ta inntil 7 dager.