Hvorfor fokusere på søkemotoroptimalisering?

Det er mange grunner til at man bør vurdere sine nettsider i forhold til søkemotoroptimalisering. Man oppnår ikke bare bedre rangering hos søkemotorene ved å vurdere nettsidene for søkemotoroptimalisering, men betingelsene for optimaliseringen gjenspeiles også på brukervennlighet og inntrykk nettsidene dine gir brukerne dine, samt interessen som finnes rundt innholdet.

Søkemotoroptimalisering, eller Search Enginge Optimization (SEO), er i hovedsak rettet mot hvordan søkemotorene oppfatter nettsidene dine. Men på grunn av at kriteriene de benytter gjenspeiler hvordan brukerne oppfatter sidene dine, så er dette kriterier som du godt kan benytte for å tilpasse nettsidene dine til hva brukerne ønsker. I tillegg til å vurdere hvilket innhold som passer best i forhold til ditt søk, så vil disse kriteriene også vurdere hvordan nettsidene dine er designet og hvordan de gjenspeiler brukervennligheten, i tillegg til at de vurderer interessen for dine sider fra andre nettsteder, samt sikkerhet og tilpasning til alle enheter som brukerne benytter for å lese nettsidene.

SEO er også avhengig av brukervennlighet

En viktig del av søkemotoroptimalisering er at man vurderer om nettsidene fortsatt gjenspeiler brukernes ønsker. På grunn av økt nettbruk de siste årene, og en stadig utvikling innen teknologi og muligheter, så endrer trender seg etter hva brukerne ønsker. For at brukerne skal fortsette å benytte dine nettsider, så forventer de at sidene dine er like bra som sidene til dine konkurrenter. Hvis de opplever at konkurrentene sine sider gjør at de raskere finner det de leter etter, så benytter de heller deres sider.

Vurder nettsidene dine i henhold til SEO

På grunn av at krav og trender er i stadig endring, så bør du regelmessig vurdere nettsidene dine i forhold til brukervennlighet, og også i forhold til SEO. Det finnes krav som stilles av søkemotorene som kan gjøre at de ikke presenterer dine nettsider i søkene i det hele tatt hvis du ikke har vurdert kravene. For eksempel har søkemotorene i senere tid uttrykt at de ikke ønsker å presentere nettbutikker som ikke benytter sikkerhetsprotokoller på sidene sine. Hvis man ikke tilpasser seg til slike krav, vil ikke brukerne finne frem til din nettbutikk. Det finnes flere tilsvarende eksempler. Om du velger å ikke benytte SEO for å vurdere nettsidene dine, så bør du uansett følge med på om du tilbyr det som forventes. For eksempel er søk på nettsider blitt mye bedre med senere publiseringsmotorer, og har du ikke lagt inn denne funksjonaliteten, kan brukerne oppleve dine sider som vanskelige å finne frem i.

SEO, webdesign og grafisk design

Når du skal vurdere dine nettsider i forhold til SEO, så vil dette påvirke alle aspekter av dine nettsider. Du vil måtte revurdere din webdesign og din grafiske design, i tillegg til innholdet på nettsidene dine. Alle disse aspektene vil påvirke hverandre for å bestemme din rangering hos søkemotorene.